تحلیل عناصر طبیعی در اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی از منظر روانشناسی زبان

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده بهاره به نیا
  • استاد راهنما حسن امامی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1392
چکیده

در دهه های اخیر، بررسی رابطه ی ما بین ذهن، تفکر و زبان از اهمیتی بیش از گذشته برخوردار گشته و پژوهشگران در سرتاسر جهان به این حوزه علاقه ی فراوانی نشان داده اند. روان شناسی زبان یکی از گرایش های رشته ی زبان شناسی است که به بررسی چگونگی این رابطه می پردازد. غالب پژوهش هایی که تا به امروز در این خصوص انجام گرفته، حول فراگیری زبان توسط کودکان و بررسی عملکرد ذهن در این رابطه بوده، اما مدتی است این جریان، جنبه های تازه ای به خود دیده و یکی از این جنبه ها، تأثیر ذهن و تفکر شخص در به کارگیری زبان او و بالعکس است. علم روان شناسی هم که به بررسی ذهن بشر، کارکرد ها و توانایی های آن می پردازد با علوم دیگری چون ادبیات ارتباط پیدا می-کند.«روان شناسی و ادبیات در برقراری یک ارتباط دو طرفه بین صاحب اثر و مخاطب، از هر علم دیگری موفق تر هستند» (حجازی، 1389: 23). در این میان، ذکر این نکته حائز اهمیت است که آدمی برای بیان افکار و احساسات خویش از زبان و واژه ها استفاده می کند و زبانی که به کار می برد به نوعی آیینه ی درون اوست. نظریه ی شناخته شده ی سپیر هم بر همین نکته تأکید دارد. سپیر، زبان را رویه-ی بیرونی فکر و نظامی نمادین می داند.نمادی که شاید بهترین عنصر برای بررسی رابطه ی میان ذهن، تفکر و درون آدمی و زبانش باشد، زیرا نماد، بنا به گفته ی بسیاری از صاحبنظران از ناخودآگاه ذهن نشأت می گیرد و جنبه هایی از تجربه ها، افکار و احساسات آدمی را بازتاب می دهد. پس با این حساب، باید بتوان با بررسی و تحلیل داده ها یا نشانه های زبانی به عنوان داده های عینی در یک متن یا شعر، تا حدودی به جهان فراسوی آن واژگان دست یافته و در نتیجه به جهان کسی که آن واژگان را خلق کرده نزدیک تر شد، به منظور و نیت نهفته در سخنش پی برد و اطلاعات بیشتری راجع به آن چه که شاعر یا نویسنده می خواهد با مخاطب در میان بگذارد، به دست آورد.در این رساله از میان شاعران برجسته ی معاصر، شفیعی کدکنی را انتخاب کرده و شعر های او را به عنوان نمونه مورد بررسی قرار می دهیم، به این دلیل که شعر های او منبعی غنی از عناصر ادبی گوناگون و نماد هاست که بیشتر در قالب عناصر مربوط به طبیعت و رنگ ها جلوه گر شده اند و با اهداف مورد نظر ما تناسب بیشتری دارند.نتایج نهایی این تحقیق حاکی از آن است که از میان عناصر طبیعی بررسی شده، آب و بیشترین جلوه ی آن، باران با (3/61 %) و رنگ سبز با (79/42 %) دارای بیشترین فراوانی هستند. این میزان بسامد تصادفی نیست، بلکه با ذهن، شیوه ی زندگی، افکار و شخصیتش همخوانی دارد. ناخودآگاه ذهن شاعر در شیوه ی به کار گیری زبان توسط او تأثیر بسزایی داشته است. در واژگانی که او به کار می برد، می توان بازتاب مفاهیمی را که از کودکی با آن ها سر و کار داشته مشاهده کرد. انتخاب واژگان توسط شاعر به ناخودآگاه او، دوران کودکی اش و تجربه ها و احساساتش ربط پیدا می کند. از دیگر یافته های پژوهش حاضر آن بود که شرایط محیط زندگی و خانواده ی شاعر، به ویژه محیطی که کودکی خویش را در آن گذرانده، در چگونگی شکل گیری شخصیت او بسیار مهم است. بازتاب این تأثیرگذاری را می توان در زبانی که او برای بیان افکار و احساساتش به کار می برد مشاهده کرد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی هنجارگریزی در اشعار معین بسیسو و محمدرضا شفیعی کدکنی

هنجارگریزی از نظریه‌های ادبی جدید است که در آن شاعر با بکارگیری اسلوب‌های خاص، ساختار متداول زبان را بر هم زده، و زبانی ناآشنا می‌آفریند. هم‌زمان با نشر جریان نوگرایی در شعر، شاعران معاصر فارس و عرب به نوگرایی در مفاهیم و زبان شعری خود روی آوردند. بسیسو(1926-1984م)، و شفیعی کدکنی(1318ش) از شاعرانی هستند که با گریز از هنجارهای زبان معیار، بعد زیباشناختی و تأثیرگذاری اش...

متن کامل

بررسی هنجارگریزی در اشعار معین بسیسو و محمدرضا شفیعی کدکنی

هنجارگریزی از نظریه‌های ادبی جدید است که در آن شاعر با بکارگیری اسلوب‌های خاص، ساختار متداول زبان را بر هم زده، و زبانی ناآشنا می‌آفریند. هم‌زمان با نشر جریان نوگرایی در شعر، شاعران معاصر فارس و عرب به نوگرایی در مفاهیم و زبان شعری خود روی آوردند. بسیسو(1926-1984م)، و شفیعی کدکنی(1318ش) از شاعرانی هستند که با گریز از هنجارهای زبان معیار، بعد زیباشناختی و تأثیرگذاری اش...

متن کامل

نقد و تحلیل تصویرگری از منظر رمانتیسم در غزلیات هوشنگ ابتهاج و محمدرضا شفیعی کدکنی

تصاویر شعری از عناصر اصلی شعر و از معیارهای مهم نقد ادبی نزد متقدمین است. صور خیال که از تلفیق اشیا، کلمات و احساسات در هنگام خلق یک اثر هنری ایجاد می­شود، بر جذابیت شعر افزوده، آن را نزد مخاطب و شنونده زیباتر و دل­انگیزتر می‌سازد. تسلط شاعران بر تصویرگری هنری برخاسته از ذوق و قریحه خاص و از وجوه امتیاز و برتری آنان بر یکدیگر است. در این پژوهش، تصویرگری هنری در شعر ابتهاج و شفیعی ک...

متن کامل

بینامتنیت در اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی

چکیده: «بینامتنیت» یکی از شاخه های مهم نظریه پست مدرن و از شیوه های جدید در نقد آثار ادبی و هنری است. در دهه های اخیر این نظریه و مطالعات مربوط به آن در بین منتقدان آثار ادبی رواج روز افزون داشته است. براساس این نظریه، آثار ادبی و هنری – خواه یک رمان، یک شعر و یا یک تابلوی نقاشی – از اجزایی ترکیب یافته و ساخته شده اند که از پیش موجود بوده اند و این آثار اصالت و یکتایی ندارد. کارکرد این نظریه د...

شور رهایی در اشعار پیش از انقلاب شفیعی کدکنی

در این مقاله کوشیده­ایم با روش توصیفی ـ تحلیلی مفاهیم و موضوعات آزادی­خواهی و استبدادستیزی را در اشعار پیش از انقلاب اسلامی شفیعی­کدکنی بررسی کنیم تا به واسطه­ی آن هم نقش این شاعر آزادی­خواه را در آگاهی بخشی به جامعه­ی عصر خود روشن­تر کنیم و هم جلوه­هایی از تعهد و رسالت اجتماعی شاعر را باز نماییم. مهم­تر آنکه شیوه­ی بیانی مؤثری را که او در بیان این موضوع, متناسب با فضای اجتماع عصر خود برگزیده ا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023